برج نوری یا برج روشنایی دکلی بلند با چراغ‌هایی متصل به نوک آن است. برج نوری سازه‌ای برای نورپردازی میدانی بوده که بیشتر از آن برای روشن کردن محوطه‌های بزرگ، از ارتفاع بسیار بالا استفاده می‌شود. انبارهای بسیار بزرگ، ترمینال‌ها، کنار جاده‌ها و فضای شهری از جمله مناطقی هستند که در آن‌ها از برج نوری برای روشن کردن‌شان استفاده می‌شود.  برج نوری عموماً طولی معادل 30 متر دارد. این نوع نورپردازی بیرونی بیشتر توسط شهرداری‌ها، مسئولان عمران و شهرسازی، پارکینگ‌ها، پمپ بنزین‌های بزرگ و در استادیوم‌های ورزشی برج نوری استادیومی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  برج نوری با پروژکتور

انواع برج نوری کدام است؟

برج نوری به‌طور کلی به سه نوع اصلی نسبت به قابل حرکت بودن سبد(هد)، تقسیم می‌شود:

  • برج نوری سبد (هد) ثابت
  • برج نوری سبد (هد) متحرک
  • برج نوری سیار یا قابل حمل

انواعی از برج‌های روشنایی قابل‌تنظیم هیدرولیک و پنوماتیک نیز در بازار موجود هستند و شما بنا بر نیاز خود می‌توانید از آن‌ها نیز بهره ببرید. برج‌های نوری هیدرولیک و دکل‌های روشنایی پنوماتیک نصب و کارایی بسیار آسان‌تری دارند. این دکل‌های نوری به برق 12 یا 24 ولتی نیاز دارند که می‌توان آن را به‌سادگی هرچه تمام‌تر از باتری ماشین تأمین کرد.  یکی از بارزترین ویژگی‌های مثبت دکل روشنایی، مصرف برق کم این دکل‌هاست. حتی اگر به باتری ماشین هم دسترسی نداشته باشید مشکل به‌خصوصی برایتان پیش نخواهد آمد، زیرا برج‌های نوری می‌توانند انرژی مورد نیاز خود را از ژنراتور‌های بیرونی با خروجی 230 ولت نیز تهیه کنند. این ژنراتورها به‌سادگی می‌توانند انرژی مورد نیاز برای روشنایی چند برج روشنایی را تأمین کنند. برج نوری سیار ازین نوع دسته است.

بخش مهم کنترل سبد، دارای سیستم بالا بر سبد (هد) برج نوری  در دو نمونه دستی و برقی تولید می شوند. نمونه دستی توسط یک وینچ و هندل و با قدرت اپراتور انسانی قابل جابه جایی است. نمونه موتور دار در دو نوع موتور ایکترونیکی (برقی) و گیبربکسی تقسیم می شود.

جنس و پوشش برج نوری سپهر صنعت آداک

به‌طور کلی برج روشنایی با حداقل وزن ممکن ساخته می‌شود. روشنایی برج‌های نوری توسط چراغ‌های سدیم فشارقوی تأمین می‌شود. اما انواع دیگری نیز وجود دارند که از چراغ‌های تبخیر جیوه، هالید فلز و LED بهره می‌برند. استفاده از پروژکتور led در این سازه بسیار مهم و دارای اهمیت ویژه است.

پایه های برج نوری

کاربردهای برج نوری

در دنیای امروز برج‌های نوری کاربردهای فراوان و متنوعی دارند. استفاده از برج‌ نور بیشتر در فضاهای باز مرسوم است، اما گاهی حتی پیش می‌آید که در فضاهای مسقف و سرپوشیده نیز از برج نوری استفاده شود.

 به‌طور کلی درهرفضایی که نورپردازی آن به‌حد کفایت نباشد، می‌توان از برج روشنایی استفاده کرد. برای مثال می‌توان به محوطه‌های ساختمانی، پروژه‌های ساخت و ساز، صحنه‌های حادثه و تصادف‌های جاده‌ای و... اشاره کرد؛ درواقع همان‌طور که گفتیم، در هر موقعیتی که نور کافی وجود نداشته باشد.

 برج روشنایی یا مستقیماً روی وسایل نقلیه مخصوص، یا به‌طور ثابت با دکل‌های بلند روی زمین بنا می‌شوند. برای اینکه بتوانید کنترل بیشتری روی نور محیط داشته باشید، ما دکل‌های قابل‌تنظیم تلسکوپی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

مزایای یک برج نوری مرغوب چیست

"بدون هزینه‌های زیاد برج‌های روشنایی سابق خود را به برج نور LED تبدیل کرده و در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید."

یکی از گزینه‌هایی که همیشه برای شما موجود است، تبدیل دکل‌های روشنایی قدیمی به برج روشنایی LED است؛ که البته در بیشتر مواقع، این بهترین گزینه‌ی موجود است. اگر به‌فکر تبدیل برج‌های نوری قدیمی خود به برج روشنایی LED هستید باید چند مورد را در نظر داشته باشید.

اولین آن‌ها، برج موجود و مخصوصاً مکانیزم بالابر آن است. یک گارانتی 10 ساله برای نورهای جدیدتان ارزش چندانی ندارد اگر سازه‌ی برج‌تان ناکارآمد باشد و یا نورهای قدیمی آن بالا گیر کرده باشند و دسترسی به آن‌ها ممکن نباشد.

 درواقع حتی اگر برج‌های نوری‌تان همین الان هم در وضعیت خوبی به‌سر می‌برند، باید هزینه‌های نهایی نگهداری را نیز در نظر داشت. این درحالیست که نورهای LED به هزینه‌های کم نگهداری‌شان مشهورند. نورهای LED با میانگین طول عمری بالای 100,000 ساعت دوام بسیار بیشتری در مقابل سدیوم فشار قوی موجود دارد. اگر برج‌های روشنایی فعلی شما ارتفاعی معادل 50 تا 100 فوت دارند، و یا در مکانی واقع شده‌اند که اعمال خدمات با تجهیزات مخصوص ممکن نیست، برای مثال کنار خطوط ریلی، اتوبان‌ها، بنادر و... بهتر است نصب برج‌هایی با قابلیت بالا و پایین آمدن را در نظر داشته باشید. اینگونه برج‌های نوری هم زمان، و هم هزینه‌های لازم برای اعمال خدمات را کاهش می‌دهند.

"با استفاده از برج نوری LED، کمیت نورهای مورد استفاده از دکل به نصف رسیده، اما در عین حال با عملکردی قدرتمندتر مواجه خواهید بود."

این یکی از ایده‌آل‌ترین امکانات برج نور LED است! بااین‌حال اما وقتی صحبت دکل روشنایی می‌شود، باید مکانیزم پایین و بالابرنده‌ی دکل‌ها را در نظر داشته باشیم.

تصویر مطلب برج نوری

اگر قصد تعویض دکل‌های قدیمی‌تان را ندارید، و یا تجهیزات قدیمی‌تان انعطاف‌پذیری چندانی درجایگذاری نورها در اختیارتان قرار نمی‌دهند (برای مثال خطوط ریلی یا بنادر)، بنابراین باید قید این کاهش تعداد نورها را بزنید. یکی دیگر از مزایای مکانیزم پایین و بالابرنده این است که به شما اجازه می‌دهد از تأثیرات منفی سازه‌های نوری نامتعادل دوری کنید.

یعنی اگر بخواهید تعداد نورهای موجود روی یک دکل را کاهش دهید باید مطمئن شوید که نورهای جدید به خوبی روی دکل سوار شده و تعادل دارند. در غیر این‌صورت احتمال اینکه نورهای جدید نوک دکل گیر‌ کنند، بسیار زیاد است. شرکت سپهر صنعت آداک با کادر فنی مجرب و حرفه ای در زمینه طراحی اولیه و نقشه کشی سازه، ساخت، نصب و راه اندازی از 0 تا 100 کنار شما خواهد بود.